Når vi spør salgsleder Magnus Steffensen om hvorfor kundene velger FDVhusets FDV-system FAMAC,
kommer svaret kontant -
Fremtidsrettet og suveren brukervennlighet!

Salgsleder Magnus Steffensen
- Jeg har nesten sluttet å bruke "argumentet", fordi alle som tilbyr slike løsninger sier jo at deres systemer er brukervennlige. Men i tilfellet FAMAC er det akkurat det som er tilbakemeldingen fra våre kunder:
De valgte vårt FDV-system fordi det er enkelt å bruke.

DET DU TRENGER
Salgslederen møter en del kunder som har erfaring fra vesentlig større systemer med mer funksjonalitet enn FAMAC - men de ender opp med å ikke bruke det slik de i utgangspunktet tenkte.
- I starten møtte vi mange kunder som ikke hadde FDV-systemer i det hele tatt. Nå møter vi flere og flere som sitter med FDV-systemer de ikke får til å bruke. I FAMAC får du det du har behov for, ikke muligheten til alle tenkelige fancy funksjonaliteter bare fordi det går an.

FOKUS PÅ BRUKERNE
Steffensen mener det har vært riktig av FDVhuset å ha litt mer fokus på dem som skal utføre oppgavene ute på byggene, enn dem som sitter inne og bestiller jobbene.
- Det er som regel aldri byggeiere selv som er ute og gjør jobben. Dette har man ansatte eller innleide firma til å gjøre. Da må FDV-systemet være enkelt å betjene. Dersom systemer er vanskelige å betjene vil de ikke bli brukt, og således ikke ha noen verdi for kunden, sier Steffensen.

ETT SYSTEM
Mange kunder synes også det er viktig å ha muligheten til å opprette fritt antall brukere.
- Når brukertilganger koster penger vil kunden gjerne spare, og så ender man opp med rapportering via noen andre enn dem som gjør jobben. Det er verken rasjonelt eller optimalt, sier Steffensen.
- Det er også et stort poeng for oss at kunden skal ha bare ett "servicehefte" på byggene sine slik at man slipper å betjene mange systemer for å hente ut all historikk.

PRISSTRUKTUR
Et annet element i FAMACs prisstruktur er at man betaler per kvadrat.
- Og da er support og oppdateringer inkludert.
Vi har ingen begrensninger for hvor mange dokumenter som lastes opp eller den typen utgifter som plutselig blir kostbare. Når du vet hvor stor bygningsmasse du har, kan vi si hva dette vil koste i løpet av året. Og har man behov for annen hjelp, så kjøper kunden konsulenttjenester fra oss eller hvem som helst andre.

ÈN INNLOGGING
I tillegg til "brukervennlighet" er argumentet om "én innlogging" også brukt mange ganger.
- Men vi kommer jo ikke forbi det heller, for det er et svært godt argument, ler han.
- Alle som bruker FDV-systemet har bare én webadresse og én innlogging å forholde seg til, og så styres den enkeltes tilgang via den tildelte rolletilgang.
Steffensen tror en av de store fallgruven i oppfølgingen av bygget er medarbeidere som må forholde seg til flere systemer med egen innlogging til hvert system og flere typer brukergrensesnitt.
- Til tider opplever vi litt friksjon ute hos dem som skal bruke systemene, og da må vi sørge for å gi dem så enkle løsninger at de blir brukt. Hvis ikke de som skal utføre jobben får til å bruke systemet, har ikke systemet særlig stor verdi.
