Fredrik Halmøy Wisløff har svaret: La maskinene ta det tunge løftet.
– Du kan bruke hundre arbeidsfolk på å løfte noe tungt, men du kan også bruke en kran. Sånn er det også når det kommer til dokumentasjon. Det vi ser, er at mange forvaltere opplever at jobben med å sortere i dokumentasjonen de sitter med så stor, at de ender opp med å aldri få gjort det. Noe som igjen fører til mindre effektiv FDVU og begrenser mulighet for ombruk.
– I dag har man egentlig tre dårlige alternativer:
1) Ikke gjøre noe,
2) Rydde selv manuelt, eller
3) Betale noen andre for å gjøre det manuelt for deg. Nå tilbyr vi et fjerde alternativ: Automatisering.
Findable AS har utviklet en programvare som automatisk organiserer bygningsdokumentasjon ved hjelp av kunstig intelligens. Dokumentene sorteres automatisk etter Bygningsdelstabellen (NS 3451) og kan importeres direkte inn i ditt FDV-system. Findable har nå kunder som Statsbygg, Stavanger kommune, Hathon og Malling & Co.
– Det å holde kontroll på dokumentasjonen, og sørge for at man får inn det man skal har alltid vært en stor manuell oppgave. Alle vi snakker med sier det samme, fra små til store foretak – de sliter med å finne det de trenger, sier Wisløff.
Undersøkelser viser også at hvis man ikke har enkel tilgang til dokumentasjonen, så koster det byggeier så mye som 20 kr per m2 i året. Dokumentene sorteres for å kunne finne frem, og for å kvalitetssikre at man har fått alt man skal. Nå kan dette automatiseres. Og hva hvis man bare kunne søkt gjennom innholdet i all dokumentasjonen?
Wisløff mener det ligger spennende muligheter fremover med kunstig intelligens og digitalisering:
– Løsningen vår blir bare smartere og smartere for hvert bygg vi sorterer. Og vi begynner også å få en god oversikt over hvilke dokumenter man burde ha for forskjellige typer bygg. Vi kan også bistå med automatisering av dokumentasjon ved bygging for entreprenører, og kanskje vi i fremtiden også kan bistå med å komplettere gammel og manglende dokumentasjon?