Da FDVhuset fikk behov for å utvide lokalene, sørget vi samtidig for å skaffe oss en egen testarena for morgendagens løsninger.
Det startet med at vi fikk behov for flere kontorer og møteroms-fasiliteter i forbindelse med utvidelse av staben. I tillegg ønsket vi å etablere et FDV-studio for å kunne gjennomføre webinarer, podkaster og lignende.
Vi har til nå leid to seksjoner i Sameiet Sortland Kontorsenter, og da to naboseksjoner i gården kom for salg åpnet det seg en mulighet der vi slo til og kjøpte alle fire seksjonene.
I planleggingsperioden ble vi kontaktet av vårt regnskapsbyrå, Økoråd Sortland AS med forespørsel om å leie lokaler. Dette slo vi umiddelbart til på, og leieavtale ble skrevet. Dermed har vi regnskap i “eget hus”.
Fordelene med dette er todelt:
Det er nå fysisk kortere vei til regnskap og økonomisk rådgivning. Det andre er at vi i forbindelse med integrasjoner mot regnskapssystemer og utvikling av utleie og booking, kan ha et nærmere og mer effektivt samarbeid med vår autoriserte regnskapsfører.
Men hvorfor kjøper vi lokalene, og ikke leier?
Det er flere grunner til dette. Lave renter er én ting, men aller viktigst for oss var det å skreddersy lokalene til våre formål.
Hva er så våre formål? Er de så spesielle?
Ja, de er spesielle. Vi skal “proppe” lokalene med PropTech, fordi vi selv skal kjenne på hva som er “nice to have” og hva som er “need to have”. Og så skal vi integrere oss med de systemene vi opplever som nødvendige.
Vi har brukt den spesielle tiden denne vinteren godt. Lokalene er ferdig utbygd og ombygd, og alle medarbeiderne har flyttet inn. Nå gjenstår den spennende tech-jobben.
I første omgang kjører vi følgende tech-løsninger:
Digitale nøkler
Vi har allerede montert Unloc-system, og integrert dette i FAMAC. Flere funksjoner skal på plass, blant annet alarm dersom dører ikke er låst til et gitt klokkeslett. Systemet skal også varsle dersom dører ikke åpner når de skal.
Digitalt renhold
Vårt renholdsbyrå skal benytte vår revolusjonerende RenholdsApp i FAMAC. Her benyttes digitale tegninger. Her skal alt utkvitteres og dokumenteres. Planlagt renhold, ekstra renhold, avviks-rapporteres, økonomi kontrolleres og justeres. All kommunikasjon med renholder skal skje via Renholds-appen.
Varsling på toaletter
For at vi til enhver tid skal ha såpe og papir på toaletter, skal det installeres sensorer på tørkepapir og såper. Dette integreres med vår RenholdsApp, med varsling til vårt renholdsbyrå. Her skal vi utvikle mye ny funksjonalitet.
Inneklima
Vi har allerede montert sensorer fra Airthings og integrert dette i FAMAC. Dette er et spennende samarbeid som vi kommer til å utvikle til fulle. Men ett er å få opp status på inneklima, noe annet er å bestemme tiltak for å bedre inne-
klimaet. Dette har vi formeninger om, og vil komme tilbake til. Blant annet er den store problemstillingen i et næringsbygg på 35 år at ventilasjonsanlegget er underdimensjonert. Skal man regulere luftmengder i rommene ut fra inneklimaverdier, må det være mulighet for VAV-styring av ventilasjonen. Dette fordrer ventilasjonsaggregat som kan “tune” opp/ned, og det må installeres VAV-spjeld til hvert rom. Dette er noe vi må teste, beregne og i tillegg få styret i sameiet med på å installere.
Sensorikk generelt
Lokalene skal spekkes med sensorikk, og testes. Det er for eksempel viktig at varmeovner slås av automatisk når et vindu åpnes. Det er også viktig at alle vinduer er lukket etter et bestemt klokkeslett på kvelden.
Booking av møterom og FDVstudio
Vår bookingmodul styrer leie av møterom og FDVstudio. Bruken skal logges og avregnes.
Vi har fått fornyet tillit til vår posisjon som styreleder for sameiet, og har ansvaret for total forvaltning av sameiet med 14 sameier-seksjoner. Dette gjør det enda mere spennende å jobbe på for PropTech.
Kort kan nevnes:
Renholdssoner er etablert i inngangsparti, og her skal det installeres sensorer som knyttes mot FAMACs RenholdsApp.
SD-anlegg installeres med WEB-kommunikasjon mot ventilasjon og FAMAC. Vi skal sy sammen optimale funksjoner mellom FAMAC og leverandørens SD-anlegg.
Sameiere/ leietakere skal ha brukerrettighet til FAMAC. All kommunikasjon gjennomføres via systemet. Alle avvik rapporteres og behandles i FAMAC.
Energimålere skal integreres via energioppfølgingssystem (EOS) inn i FAMAC.
Vi i FDVhuset har en klar formening om at spesialsystemer skal få være spesial-systemer. Leverandører har brukt flere tiår på utvikling av systemene, og det har vi stor respekt for. Via API-er skal vi samarbeide med dem.
Alt dette skal vi føle på kroppen selv, og ikke bare ha en teori om hvordan ting skal være. Vi vil også samarbeide med våre brukere om de erfaringer vi gjør oss hvilke produkter vi anser for å være nødvendige. Dette vil også publiseres via vårt FDVmagasin, FDVpod, webinarer, FDVakademiets kongresser, og selvfølgelig i direkte dialog med våre kunder/ brukere.
Vi er ikke bare utviklere og systemleverandør, men i høyeste grad ingeniører og innovatører.