Stoffkartotek
For å gjøre det enklere for våre brukere å holde orden på stoffer som benyttes i bedriften, har vi utarbeidet et eget stoffkartotek i FAMAC.
I tillegg til standardinformasjon som artikkelnummer, navn, produsent og leverandør, kan det lastes opp tre forskjellige dokumenttyper:
- Sikkerhetsdatablad
- Produktdatablad
- Brukerinstruks
Man trenger ikke være registrert bruker av FAMAC for å gjøre oppslag i stoffkartoteket. Brukere med behov for tilgang mottar en lenke fra systemet, og kan deretter gjøre oppslag i stoffkartoteket.
Det betyr at man enkelt kan legge lenken ut på egen hjemmeside dersom det er ønskelig.
Stoffkartotek har nyttige spesialfunksjoner:
Anbefalt alternativ som gir mulighet til å informere om andre stoffer som kan gjøre samme nytte
Spesialavfall som påminner brukeren om at stoffet faktisk må behandles som spesialavfall
Dersom arbeidsgiver ønsker å begrense eller fase ut bruken av visse stoffer, kan stoffkartoteket brukes til å fortelle brukerne at disse stoffene skal ut av bruk. Stoffkartoteket kan også brukes til å registrere funn av stoffer man vil ha ut av bruk.
Bruker kan rapportere manglende registreringer i stoffkartoteket
Registrer uønskede hendelser knyttet til bruken av et stoff
Enkel registrering av perioden de ulike stoffene har vært i bruk på de enkelte bygg
Som andre deler av FAMAC styres tilgangen i stoffkartoteket av de roller og rettigheter den enkelte bruker tildeles.
Det man trenger å vite om stoffkartotek og kravene som finnes kan man lese hos Arbeidslilsynet: arbeidstilsynet.no/tema/kjemikalier/stoffkartotek/