Dagfinn Edvardsen i plattformtjenesten Really! mener byggeierne i dag bruker alt for mye tid på å finne ut hvem som kan utføre jobben når noe skal utføres. I tillegg handles det ikke alltid ut fra objektive kriterier. Personlige relasjoner spiller også inn, og man risikerer at de beste tilbyderne ikke slipper til. Konsekvensen er uoptimale investeringer og uoptimal drift.
Folk skal fortsatt møtes
Løsningen blir ifølge Really! å koble tilbyderne og etterspørrerne sammen på en digital plattform. Ved hjelp av standardisering og en sofistikert prisrobot er det mulig for en tilbyder av for eksempel ventilasjonstjenester å levere et korrekt tilbud, selv om leverandør ikke har kalkulert den på «gamle måten».
Kunden kan på sin side vurdere de ulike leverandørenes tilbud, og inngå avtalen uten at noen av partene i det hele tatt har møttes eller vært på befaring og sett anlegget.
– Vi skal ikke eliminere den menneskelige kontakten, bare det som er unødvendig. Du skal fortsatt snakke med leverandøren, men kanskje ikke den første samtalen trenger å finne sted før oppstartsmøtet.
Se til andre bransjer
Han viser til at dette er måten stadig flere bransjer opererer.
– Jeg har rent yrkesmessig «vokst opp i» eiendomsbransjen. Jeg har vært her i 17 år, og opplever at vår bransje ikke har tatt opp i seg alle mulighetene data gir. Se på andre bransjer, for eksempel airbnb, finn, bilbransjen og så videre.
– Greia er at man profesjonaliserer innkjøpet og eliminerer bekjentskap som faktor for beslutningen?
– Ja, det er veldig godt sagt. Når du for eksempel sitter i styret i borettslaget på dugnad, og får i oppdrag å gjøre en stor investering, eller bestille service til for eksempel ventilasjonsanlegg. Hva skal du gjøre, du vet jo ikke nok til å kjøpe inn noe sånt? Du vet ikke hvem du skal spørre, og her kommer plattformteknologien inn.
Må ta fatt i det
Tar man tanken et steg videre vil byggeierne på sikt også kunne ta beslutninger på bakgrunn av de tilgjengelige data, og benchmarke på både økonomi og bærekraftskriterier før de tar sine valg.
– Du kan få et svar på hva man bør betale, og hva man bør forvente av effekter på for eksempel miljøavtrykk. Vi er 40-prosentbransjen, som står for store utslipp og ressursbruk. Skal vi greie å gjøre noe med det må vi gripe tak i det – og da betyr teknologien mye, sier Dagfinn Edvardsen
i Really!